Kleine, lokale winkeliers hebben geen schijn van kans om in hun eentje online te concurreren met de grote webshops. Zeker nu de meesten vanwege coronamaatregelen maar beperkt (alleen op afspraak) open zijn. Juist in tijden van nood ontstaan vaak initiatieven om het hoofd boven water te houden. Online platforms als Lokaal Ideaal en Ons Magazijn zijn in het leven geroepen om vooral die kleinere winkelier te helpen. ,,Ze kwamen op het juiste moment.’’

Centraal magazijn

Een initiatief om winkeliers online te helpen, is Ons Magazijn. Bob Bisschops is met zijn bedrijf gespecialiseerd in het opnieuw vullen van inktcartridges, maar kreeg tijdens de coronacrisis het idee de gesloten detailhandel te helpen. Hij bouwde het onlineplatform, onsmagazijn.nl, waar nu zo’n zeventig winkels gebruik van maken. Het gaat vooral om boekhandels, kantoor- en cadeauwinkels. ,,We leveren vooral boeken, hobbyspullen, kantoorartikelen en inktpatronen. Vanuit ons centraal magazijn in Nieuw-Vennep proberen we een bestelling binnen 24 uur te versturen.’’

Afbeelding

Zuil

Bisschops ziet zijn magazijn als een verlengde van de winkel. ,,Deelnemende winkels hebben een zuil van ons in de zaak staan waarop de klanten hun bestelling kunnen plaatsen als er bijvoorbeeld een boek niet op voorraad is. Zo hoef je de klant bijna nooit nee te verkopen. Op deze manier blijft de gang naar de fysieke winkel ook in stand en daar gaat het ons vooral om. We moeten de komende jaren ons best doen om te voorkomen dat de winkels verdwijnen.’’ Van een bestelling via Ons Magazijn is 15 procent voor de winkelier, bij cartridges ligt dit op 20 procent. ,,We nemen alles uit handen, de winkelier hoeft eigenlijk niets te doen. Zie het vooral als een stuk extra service voor de klant. Voor de winkelier is het bijvangst over hetgeen ze zelf niet aanbieden.’’ Kostendekkend is Ons Magazijn volgens Bisschops als er 150 winkels zijn aangesloten. ,,Ons doel is uiteindelijk te groeien naar vijf- à zeshonderd deelnemers.’’


Lees hier het hele artikel op AD.nl