Ons Magazijn is onlangs een intensieve samenwerking aangegaan met Hulphond Nederland. Maar wat doet deze stichting en wat kunnen wij met z’n allen voor hen doen? We zijn gaan zitten met de Communicatieman van het jaar 2018 en tevens directeur Marketing & Commercie van Hulphond Nederland, Rudolph Strickwold, welke met zijn frisse en humoristische visie de stichting 10 jaar geleden uit een benarde situatie heeft weten te redden. Inmiddels is Hulphond Nederland een gevestigde stichting met vele partners en zetten zij zich jaarlijks in voor honderden hulpbehoevenden.

 

Rudolph, vertel eens. Wat doet Hulphond Nederland eigenlijk?

Hulphond Nederland helpt mensen met een fysieke of geestelijke zorgvraag door de inzet van een hulphond. Een hulphond voorkomt isolement en biedt nieuw perspectief. Wij hebben ruim dertig jaar ervaring in het opleiden en plaatsen van hulphonden. Onze stichting is een kwalitatief hoogwaardige organisatie die voor steeds meer ziektebeelden, gedragsstoornissen en leer- of andersoortige problematiek hulphonden inzet.

 

Een mooi doel, maar ik begrijp dat dit dus verder gaat dan alleen mensen met een fysieke beperking?

Zeker, mensen kunnen op allerlei manieren belemmerd worden in hun dagelijkse bezigheden, en zeker ook geestelijk. Hulphond gelooft echt in de kracht van samen, en door deze mensen te koppelen aan een Hulphond creëren we een Superteam. Een opvallend grote doelgroep van ons is bijvoorbeeld kinderen. Dat zijn dan bijvoorbeeld kinderen die met een instantie zoals bijvoorbeeld Jeugdzorg hun doelen niet hebben weten te bereiken. En dan zijn wij in 75% van de gevallen toch in staat om met die kinderen alsnog hun doelen te bereiken.

 

Die cijfers liegen er dus niet om?

Nee zeker niet, het zijn er ongeveer 900 per jaar. Die cijfers zijn bijvoorbeeld ook bekend bij o.a. het NIPO en CBS; 25% van de jong werkenden tot 27 jaar heeft vandaag de dag burn-out verschijnselen of heeft een burn-out. En dat percentage onder de jongeren groeit twee keer zo snel als bij mensen boven de 30.

 

En wat doe jij precies voor Hulphond?

Als Directeur Marketing & Commercie werk ik vanuit mijn eigen principe; de drie D’s:

  • Deel uit
  • Durf anders te zijn
  • Doe waar je van houdt

En dat uitdelen is enorm belangrijk als je een lange termijn partnership aangaat, want dan moeten alle betrokken partijen gewoon blij zijn. En dat betekent dat je dus niet alleen maar kunt halen.

 

Kan ik dat vertalen naar dat jullie dus niet alleen maar om geld donaties vragen?

Beter zelfs, we hebben intern een ongeschreven bord boven elk bureau hangen; ‘Vraag nooit om geld!’ Wij zoeken altijd naar de samenwerking, en dat betekent dat wij een organisatie altijd zullen vragen waar ze nu staan en waar ze naartoe willen. Dat is natuurlijk voor elke partij weer anders.

 

Bijzondere manier van samenwerkingen zoeken, maar ik denk ook zeker productief.

Vanuit mijn achtergrond weet ik niet beter. Ik heb jarenlang in Marketing en Sales gewerkt en de mooiste samenwerkingen zijn altijd op deze manier tot stand gekomen. En dat bedoel ik met uitdelen; zorgen dat je een wederzijds interessante propositie hebt.

 

Dus elk maatschappelijk verantwoord bedrijf zou kunnen samenwerken met Hulphond Nederland?

Bijna! Toen ik bij de stichting kwam vroegen ze ook: ‘Goh Rudolph, is elke organisatie die tijd of geld wil investeren potentieel voor jullie?’ Toen heb ik aangegeven dat dat niet helemaal waar is, ik trek de grens tussen prostitutie en geld uit Colombia.

Je hebt ook nog zoiets als imago en dat kan zo wegrennen, nog harder dan een hond.

 

En hoe zit jullie samenwerking dan met bijvoorbeeld een OnsMagazijn.nl?

Dat Ons Magazijn als initiatief de winkelier helpt om zijn bereik in het dorp te vergroten en daardoor ook kan concurreren met het online geweld is zeker mooi om te zien. Helemaal als ik kijk naar mijn eigen omgeving is de leegstand een groter wordend feit, wat eigenlijk zonde is. Ik woon in het centrum van Amsterdam, en je ziet gewoon dat bepaalde winkels in bepaalde segmenten het heel erg moeilijk hebben en daar ligt het online shoppen aan ten grondslag. En dat zie je in het straatbeeld.

 

En wat is de wederzijds interessante propositie met hen?

Ons Magazijn helpt ons om ook op lokaal niveau aanwezig te zijn in de winkelstraten, bijvoorbeeld doordat je via de winkelier kan doneren of je kan laten informeren over de activiteiten en inzet van Hulphond. Zij zijn bijvoorbeeld ook onze exclusieve partner voor de verkoop van Flip Jr.

 

Flip Jr, wat is dat dan?

Nou ik zal je vertellen, dat was mijn droom. Ik heb Flip ooit zelf getekend en toen ben ik met een vriendin gaan puzzelen. Zij werkte toentertijd bij een organisatie die premiums uit China bestelde en heeft gezorgd dat we met twee investeerders om tafel kwamen, aan de hand van dat gesprek hebben we de eerste 60.000 Flips cadeau gekregen. Ik had toen meteen zoiets van; ‘Er moet een keer een kleine Flip komen’. Met bestaande partners zouden we juist acties moeten kunnen voeren rondom Dierendag of andere gelegenheden, maar dan is die grote Flip gewoon te duur. Nou, toen kwam Ons Magazijn om de hoek kijken met een netwerk in Azië en zodoende is er een sleutelhanger versie van Flip tot stand gekomen, en dat is Flip Jr.

Ik ben er echt superblij mee!

 

En binnenkort hebben jullie The Big Walk in Zandvoort?

Zeker. Op zondag 5 april sluiten we het strandseizoen voor honden in stijl af met The Big Walk. Veel hondenliefhebbers en hun trouwe viervoeters nemen dan in Zandvoort deel aan de derde editie van deze unieke strandwandeling. Vrij baan om samen lekker over het strand te lopen en heerlijk uit te waaien. Weer of geen weer.

Zoals u heeft kunnen lezen heeft Rudolph een verfrissende kijk op de manier van zakendoen binnen een non-profit organisatie, wat ook zeker in lijn ligt met zijn drie D’s. Ook middels deze weg willen we Rudolph en Hulphond Nederland danken voor de tijd die ze genomen hebben om ons te woord te staan.

Wilt u weten hoe ú Hulphond ook kunt helpen? Klik hier.